Witam na mojej stronie internetowej. Powyżej w menu znajdziesz informacje o moich zainteresowaniach. Dowiesz się co lubię robić, jakiej muzyki słucham i jakie książki czytam i tak dalej. Po stronie prawej znajdują się opisy moich wycieczek krótkich i długich. Niektóre strony są w przygotowaniu. Zapraszam.

Licznik odwiedzin

poniedziałek, 5 marca 2012

1999 KRAKÓW I SZLAK ORLICH GNIAZD

W Krakowie byliśmy rok wcześniej. W tym roku chcieliśmy zwiedzić także okolice dawnej stolicy Polski. Przez tydzień nocowaliśmy w schronisku młodzieżowym.
Pierwszego dnia udaliśmy się do Mogiły, przedmieścia Krakowa, które znane jest dzięki sanktuarium Pana Jezusa Ukrzyżowanego. Byliśmy także na kopcu Wandy, córki legendarnego księcia Kraka.

W następnych dniach odwiedziliśmy wiele interesujących miejsc w okolicy.

KAPLICA ŚW. KINGI W WIELICZCE

• Wieliczka – przez trzy godziny zwiedzamy kopalnię soli. Zabytek wpisany na listę UNESCO. Ślady eksploatacji soli z X w. Głębokość do zwiedzania 136m. Podziemne kino, Groty Kryształowe, liczne rzeźby wykonane z soli, kaplice.

POSĄGI Z SOLI KAMIENNEJ W WIELICZCE

• Bochnia – dojechaliśmy tutaj z Wieliczki autostopem. Minęliśmy miejsce dawnych szybów kopalnianych.

• Nowy Wiśnicz – podziwialiśmy piękny, jakby z bajki, zamek Lubomirskich z XVII w., niestety tylko z zewnątrz.

KALWARIA ZEBRZYDOWSKA

• Kalwaria Zebrzydowska – słynne sanktuarium pielgrzymkowe z XVII w. Kościół i klasztor Bernardynów, kościółki i kaplice kalwaryjskie.

• Wadowice – miasteczko słynne dzięki jednemu z największych Polaków, Karolowi Wojtyle, od 1979 znanemu jako papież Jan Paweł II. Otóż byliśmy w jego domu rodzinnym, przekształconym na muzeum.

W Krakowie odwiedziliśmy między innymi:
• Wawel - wzgórze królewskie, katedrę z grobowcami królewskimi i Dzwonem Zygmunta; zamek z XVI w. z pięknymi, renesansowymi wnętrzami i eksponatami, romańskie pozostałości.
• Kościół Mariacki – ołtarz Wita Stwosza, jeden z najcenniejszych ołtarzy gotyckich w Europie.
• Sukiennice – dawne kramy handlowe, obecnie galeria.
• Colegium Maius – budynki Uniwersytetu Jagiellońskiego z XIV w.
• Kopiec Kościuszki – z XIX w.
• Klasztor Kamedułów na Bielanach – z XIX w. Nie wpuszczają osób płci żeńskiej.
• Kazimierz – dawna dzielnica żydowska z wieloma synagogami i cmentarzami.
• Muzeum Narodowe – z licznymi i bogatymi eksponatami.
• Ogród zoologiczny w Lesie Wolskim

Drugą część naszej wyprawy realizowaliśmy pieszo na szlaku „Orlich gniazd”. Towarzyszyły nam ciężkie plecaki i namiot.

W RUINACH ZAMKU TENCZYN OBOK KRAKOWA

Tenczyn – ruiny zamku
Krzeszowice – dawne uzdrowisko i teren wypoczynkowy dla mieszkańców Krakowa. W tutejszej parafii zostawiliśmy nasze bagaże.

Czerna – nocleg u sióstr Karmelitanek, które zlitowały się i zabrały nas z drogi tuż przed zmrokiem. Zwiedziliśmy sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej oraz Drogę Krzyżową.

Dolinki Podkrakowskie - w pewnym miejscu zgubiliśmy słabo oznakowany szlak i wpuściliśmy się w ...... kukurydzę.

Ojcowski Park Narodowy – przepiękna Dolina Prądnika, ruiny zamku ojcowskiego, jaskinia Łokietka, Brama Krakowska. Nocowaliśmy na polu namiotowym niedaleko Kaplicy na Wodzie.

WEJŚCIE DO ZAMKU W OJCOWIE

Pieskowa Skała - zamek był ważnym ogniwem w łańcuchu fortyfikacyjnym broniącym drogi handlowej z Krakowa na Śląsk. Obecnie jedna z najczęściej odwiedzanych atrakcji na szlaku Orlich Gniazd.No i oczywiście słynna Maczuga Herkulesa.

ZAMEK W PIESKOWEJ SKALE

Następnie Olkusz, Ogrodzieniec - malownicze ruiny zamku z XIV-XV wieku,

MALOWNICZE RUINY ZAMKU OGRODZIENIEC

ZAMEK BOBOLICE - SZLAK ORLICH GNIAZD

Góra Zborów - raj dla wspinaczy skałkowych. W pobliżu nocowaliśmy na ogromnym bezpłatnym polu namiotowym. Na naszym szlaku ruiny zamków Bobolice i Mirów. Pod murami ostatniego w gestych zaroślach spędzilismy noc.

KOLEJNE ORLE GNIAZDO - MIRÓW

Olsztyn - kolejne ruiny zamku. Liczne jaskinie, niestety niedostępne dla zwykłych wędrowców.

OLSZTYN KOŁO CZĘSTOCHOWY

Częstochowa - bez wątpienia będziemy tutaj jeszcze wielokrotnie.